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05 de junio de 2013

...about Oriol Bohigas: Ferran Figuerola, José Luis Ruiz + Joan Tarrús [CRICURSA]

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 .CRICURSA

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Ficha | Web

Oriol Bohigas

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Ferran Figuerola

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  • Scalae ebook : Oriol Bohigas, architect [ ...by himself ...por sí mismo ...per ell mateix]

(ENG ESP CAT) ...Working with Bohigas. Challenges and opportunities | Trabajar con Bohigas. Retos y oportunidades | Treballar amb Bohigas. Reptes i oportunitats..., by Ferran Figuerola, José Luis Ruiz + Joan Tarrús from CRICURSA

[ENGLISH] The first contact Cricursa had with MBM architects studio was in 1995, and since then, we have been assisting them on their projects in which special glass treatments are required. It is a symbiotic relationship in which two specific and complementary agents benefit from each other. The architect, having the company as his/her support, obtains a result which is more similar to that desired. The industry broadens its opportunities thanks to intangibles which go beyond a specific project, in order to approach territories specific to research.

MBM has asked Cricursa to perform technological investigations and develop new construction systems. An example of this complimentary relationship is the entirely glass staircase we manufactured for the Gaudí Room of la Pedrera, supported by titanium fixings inserted and laminated within the glass steps allowing it to be fixed to the balustrade, also made of glass. This project produced in 2005, provided Cricursa with a technical development which has enabled us to become part of international projects where similar attachments have been needed.

The latest façade to have this technology applied is adjacent to another project in which we collaborated with Oriol Bohigas and MBM architects, in 2003: the Corte Inglés de Francesc Macià, in Barcelona. This project completely transformed the existing building, as well as the architectural concepts used for shopping centers belonging to the chain. For the first time, a glass façade opened the interior of a huge store to the outside world: the Diagonal and Villarroel Street. The use of large curved glass, placed horizontally, emphasizes its transparent appearance even more. On the rear façade, a retro illuminated translucent green glass skin, point-fixed to avoid any carpentry projecting shades, fills the adjacent spaces with the corporate color. After this project, the commercial chain started opening its buildings outwards, and so other centers also started having curved glass façades like Valencia's, or translucent or with colored glass like Jaén's, in which we were also lucky to be part of.   

Ultimately, this collaboration generates symbiosis, demonstrating that also in architecture, one plus one can equal more than two.

[ESPAÑOL] El  primer contacto de Cricursa con el estudio MBM Arquitectes fue en 1995, y desde entonces hemos ido colaborando en los proyectos en los que han precisado tratamientos especiales del vidrio. Es una relación simbiótica, en la que dos agentes específicos y complementarios se benefician mutuamente. El arquitecto, con el apoyo de la industria, obtiene un resultado más cercano al deseado. La industria amplía sus oportunidades gracias a unos intangibles que van más allá de un proyecto concreto, tanto para abordar territorios propios de la investigación, como para abrir nuevos campos de aplicación.

MBM nos han llevado a investigar tecnológicamente y a desarrollar nuevos sistemas constructivos. Un ejemplo sería la escalera que nos pidieron para la Sala Gaudí de la Pedrera, resuelta por completo en vidrio, que se sustenta gracias a unas fijaciones de titanio laminadas dentro de los peldaños de vidrio, permitiendo su anclaje a las barandillas también de vidrio. Este proyecto, realizado en 2005, dotó a Cricursa de un desarrollo técnico que nos ha permitido abordar proyectos internacionales donde también se han precisado fijaciones similares.   
 
La última fachada en la que hemos aplicado esta tecnología es la colindante a otro proyecto en el que colaboramos con Oriol Bohigas y MBM Arquitectes, en 2003: el Corte Inglés de Francesc Macià, en Barcelona. Este proyecto provocó una completa transformación del edificio existente y de las lógicas constructivas de los centros comerciales de la cadena. Por primera vez, una fachada de vidrio abría el interior del gran almacén hacia el exterior: la Diagonal y la calle Villarroel. La utilización de vidrios curvados de grandes dimensiones y dispuestos en horizontal acentuaba aún mas su carácter transparente. En la fachada ciega posterior, una piel de vidrio de color verde translúcido, retroiluminada y abotonada para evitar una carpintería que proyectase sombras, inundaba los espacios adyacentes del color corporativo. Tras ese proyecto la cadena comercial empezó a abrir sus edificios hacia el exterior, de manera que vinieron otros centros en los que se utilizaron también fachadas de vidrio curvado como el de Valencia, o fachadas translúcidas, o con vidrio con color como el de Jaén, en los que también tuvimos la suerte de participar.   
 
En definitiva, esta colaboración genera una simbiosis, demostrando que también en arquitectura uno mas uno pueden sumar mucho más que dos.
 
 
[CATALÀ] El primer contacte de Cricursa amb l'estudi MBM Arquitectes fou el 1995 i des d'ençà hem anat col·laborant en projectes que han necessitat tractaments especials de vidre. És una relació simbiòtica, en la qual dos agents específics i complementaris es beneficien mútuament. L'arquitecte, amb el suport de la indústria, obté un resultat més proper al desitjat. La indústria amplia les seves possibilitats gràcies a uns intangibles que van més enllà d'un projecte concret, ja sigui abordant territoris propis de la investigació o obrint nous camps d’aplicació.
 
MBM ens ha fet investigar tecnològicament i desenvolupar nous sistemes constructius. Un exemple seria l'escala que ens van demanar per a la sala Gaudí de La Pedrera, feta totalment de vidre, que se sustenta gràcies a unes fixacions de titani laminades dins dels graons de vidre, que en faciliten l'anclatge a les baranes també de vidre.  Aquest projecte de 2005 va dotar a Cricursa d'un desenvolupament tècnic que ens ha permès abordar projectes internacionals on també han calgut fixacions similars.   
 
L'última façana on hem utilitzat aquesta tecnologia és adjacent a un altre projecte en què vàrem col·laborar amb Oriol Bohigas i MBM Arquitectes, el 2003: el Corte Inglés de Francesc Macià, a Barcelona. Aquest projecte va provocar una completa transformació de l'edifici existent i de les lògiques constructives dels centres comercials de la cadena. Per primer cop una façana de vidre obria l'interior del gran magatzem cap a l'exterior: la Diagonal i el carrer Villarroel. La utilització de vidres corbats de grans dimensions i disposats en horitzontal accentuava encara més el seu caràcter transparent. En la façana cega posterior, una pell de vidre de color verd traslluït, retroiluminada i abotonada per evitar una fusteria que projectés ombres, inundava els espais adjacents del color corporatiu. Després d'aquell projecte, la cadena comercial va començar a obrir els seus edificis cap a l'exterior, de manera que vingueren altres centres comercials on també es van fer servir façanes de vidre corbat com el de València, o façanes traslluïdes i de vidre de color, com la de Jaén, en els quals també vam tenir la sort de participar.   
 
En definitiva, aquesta col.laboració genera una simbiosi, demostrant que també en arquitectura 1 més 1 poden sumar molt més que 2.

 

 

Ferran Figuerola es gerente de CRICURSA y miembro del consejo editorial de la colección internacional de arquitectura + arquitectos de scalae

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Fuente: Scalae

Ref. scalae.net

Publicado por Scalae , 05 de junio de 2013 6:42

Agentes: Ferran Figuerola, José Luis Ruiz, Joan Tarrús, CRICURSA, Oriol Bohigas, MBM (Martorell, Bohigas, Mackay)

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